بسمه تعالی
مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان
معرفی مرکز:
مرکز آموزش مهارت حرفه ای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای ارتقای کیفیت آموزش های مهارتی و حرفه ای و استفاده از ظرفیت های موجود در استان جهت تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه ی سلامت، از سال 1398 اقدام به برگزاری دوره های مصوب آموزشی و مهارتی کوتاه مدت و بلند مدت با مجوز وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تحت نظارت مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی با شناسه مرکز 11145 نمود.هدف ساماندهی آموزش در استان و یکپارچگی ان تحت نظارت دانشگاه بوده است.
اعضای مرکز:
مدیریت: دکتر گلاره بی آزار دانشیار گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه
کارشناس: مینو مهدی زاده – کارشناس بیهوشی
فهرست دوره های مصوب:
|
فهرست دوره های مصوب |
مدرک تحصیلی |
|
درمان اختلال مصرف مواد افیونی ویژه پزشکان |
شرکت کنندگان این دوره ها، افراد دارای مدرک دکترای عمومی رشته پزشکی و مقاطع بالاتر آن میباشند. |
|
کمک پرستاری |
دیپلم |
|
متصدی پذیرش و جوابدهی در ازمایشگاه تشخیص پزشکی |
دیپلم و بالاتر |
|
سونوگرافی زنان و مامایی سطح یک |
متخصصین زنان و زایمان که دارای گواهینامه تخصصی. |
|
مراقبت های بحرانی در سم شناسی بالینی |
گواهینامه و یا دانشنامه تخصصی رشته های پزشکی قانونی، داخلی و کودکان، بیهوشی و طب اورژانس، گواهینامه پایان دوره فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیتها |
|
آموزش متصدی برای پیاده سازی تحریک غیرتهاجمی مغناطیسی و الکتریکی مغز با TMS و TES |
پزشک عمومی، کارشناسی و بالاتر رشته های آناتومی، فیزیولوژی، پرستاری، کاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی بالینی |
|
خدمات دندانپزشکی همراه با بیهوشی |
دکتری دندانپزشکی |
|
تربیت مدیر بیمار پیچیده |
کارشناسی و یا بالاتر مددکاری اجتماعی، پرستاری، مامایی، روانشناسی و یا سایر رشتههای مرتبط با خدمات سلامت |
|
پرستاری مراقبت تنفسی نوزادان با رویکرد تکاملی |
کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان |
|
رادیوانکولوژی ( دوره تکمیلی ) |
گواهینامه یا دانشنامه انکولوژی (رادیوتراپی) |
|
ارائه خدمات سلامت به بیماران کووید در بحران بیماری |
کاردانی و بالاتر رشته های اتاق عمل، هوشبری، فوریتهای پزشکی و کارشناس به بالاتر رشته مامایی |
|
کاربرد روشهای غیردارویی کاهش درد زایمان طبیعی |
کارشناسی مامایی و بالاتر، دکترای بهداشت باروری |
|
ارتودنسی پیشگیری برای دندانپزشکان عمومی |
دندانپزشکی عمومی و بالاتر |
|
مددکاری اجتماعی مراقبت تسکینی |
کارشناسی مددکاری اجتماعی/ خدمات اجتماعی و بالاتر |
|
آسیب شناسی، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان در شکاف کام |
کارشناسی گفتاردرمانی و بالاتر |
|
امدادگر کمکهای اولیه |
حداقل دارای مدرک پایان دوره متوسطه اول (پایه نهم ) |
|
تصویربرداری کارکردی تشدید مغناطیسی |
کارشناسی ارشدفیزیک پزشکی، کارشناسی رادیولوژی |
|
ساخت لابراتواری پروتزهای متحرک متکی بر ایمپلنت (اوردنچر) |
کاردانی و بالاتر ساخت پروتزهای دندانی |
|
ارزیابی رتینوپاتی نوزادان نارس |
دانشنامه یا گواهینامه تخصص چشم پزشکی |
|
مهارت های پایه مدیریت خونریزی های پس از زایمان طبیعی و شوک هموراژیک |
پزشکان عمومی - کارشناسان مامایی و بالاتر |
|
مدیریت حرفه ای مطب و دفاتر کار پزشکی |
کارشناسی و بالاتر حرف پزشکی و پروانهدار |
|
جراحی آندوسکپیک گوش به روش ترانس کانال (اندوسکوپیک) |
گواهینامه / دانشنامه تخصصی گوش وحلق وبینی وجراحی سرو گردن - فلوشیپ اتولوژی ونورواتولوژی |
|
مراقبت های تغذیه بیمارستانی پیشرفته |
کارشناسی علوم تغذیه و بالاتر - کارشناسی ارشد تغذیه بالینی |
|
فیکس و نگهداری جسد |
کارشناسی ارشد و بالاتر علوم تشریح، دستیاری در رشته های پزشکی قانونی و آسیب شناسی |
|
تشریح مغز: سطح مقدماتی |
کارشناسی در رشته های مختلف گروه علوم پزشکی، رادیولوژی، پرستاری، توانبخشی، بیولوژی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب، کارشناسی ارشد و Ph.D علوم تشریح و سایر رشته های علوم پایه پزشکی، دستیاری در رشته های پزشکی قانونی ،جراحی اعصاب، نورولوژی، روانپزشکی، هوش مصنوعی و سایر رشته های مرتبط علوم پزشکی |
|
تربیت مربی جهت آموزش مهارت های روزمره زندگی به کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم |
حداقل مدرک لیسانس در رشته های کاردرمانی، گفتاردرمانی، روان شناسی، آموزش کودکان استثنایی - حداقل مدرک کاردانی در رشته های بهداشت عمومی، پرستاری - حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته های روانشناسی بالینی، پرستاری کودک و پرستاری توانبخشی |
|
تشریح قلب: سطح مقدماتی |
کارشناسی در رشته های مختلف علوم پایه، گروه پزشکی، رادیولوژی، پیراپزشکی، بیولوژی، توانبخشی و پرستاری - کارشناسی ارشد وPh.D علوم تشریح و سایر رشته های علوم پایه پزشکی - متخصصین رشته های پزشکی قانونی، قلب و عروق، جراحی قلب و سایر رشته های مرتبط با تخصص قلب و عروق و پزشکی قانونی |
|
اخذ سیگنال الکتروانسفالوگرام |
کاردانی و بالاتر |
|
مدیریت بیماران متوسط، شدید و بحرانی کووید-19بستری در بخشهای عادی و ویژه - ویژه متخصصین |
متخصصین رشته های داخلی، عفونی، بیهوشی، طب اورژانس، قلب، اطفال و جراحی عمومی |
|
ارولوژی ترمیمی ( سطح 1 ) |
گواهینامه یا تخصص ارولوژی |
|
پرستاری مراقبت های ویژه در آی سی یو سطح 1 (طرح ملی کووید) |
دانش آموختگان مقطع کارشناسی و بالاتر رشته پرستاری |
|
پرستاری مراقبت های ویژه در آی سی یو سطح 2 (طرح ملی کووید) |
دانش آموختگان مقطع کارشناسی و بالاتر رشته پرستاری |
|
دستیار کنار دندانپزشک |
دیپلم متوسطه |
|
مهمانداری بیمارستانی |
دیپلم متوسطه و بالاتر |
|
جراحی های کم تهاجمی زنان |
متخصصین زنان و زایمان |
|
مراقبتهای حمایتی و تسکینی سرطان (ویژه پرستاران) |
کارشناسی پرستاری |
|
مراقبتهای حمایتی و تسکینی سرطان (ویژه پزشکان عمومی ) |
دکترای پزشکی عمومی |
|
مراقبت از پای دیابتی |
( کارشناسی پرستاری و بالاتر ، پزشک عمومی و بالاتر) |
|
ارزیابی و گزارش گستره خون محیطی |
- کارشناسی علوم آزمایشگاهی - کارشناس ارشد هماتولوژی و بانک خون آزمایشگاهی - کارشناس ارشد علوم پایه پزشکی با مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی |
|
داروسازی بیمارستانی |
دکترای عمومی داروسازی |
|
فیزیوتراپی در اختلالات عملکردی کف لگن |
کارشناسی فیزیوتراپی |
|
فلبوتومی ( نمونه گیری در آزمایشگاه بالینی) |
کاردان و کارشناس علوم آزمایشگاهی ( بدون نیاز به سابقه کاری )/ کارشناس ارشد گروه علوم پایه پزشکی با مدرک پایه کارشناسی علوم آزمایشگاهی |
|
سرویس و نگهداری تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی |
مهندسی فناوری تجهیزات پزشکی (تجهیزات اتاق عمل و تجهیزات آزمایشگاه) - مهندسی پزشکی (کلیه گرایش ها) - مهندسی برق (کلیه گرایش ها) ،کاردانی برق (کلیه گرایش ها)، کاردان فنی تجهیزات پزشکی (تجهیزات اتاق عمل و تجهیزات آزمایشگاه) – کارشناسی علوم آزمایشگاهی |
|
سرویس و نگهداری تجهیزات پایه اتاق عمل |
مهندسی فناوری تجهیزات پزشکی (تجهیزات اتاق عمل و تجهیزات آزمایشگاه) - مهندسی پزشکی (کلیه گرایش ها) - مهندسی برق (کلیه گرایش ها)– کاردانی برق (کلیه گرایش ها) – کاردان فنی تجهیزات پزشکی (تجهیزات اتاق عمل و تجهیزات آزمایشگاه) – کاردانی و کارشناسی تکنسین اتاق عمل |
|
ارزیابی هماتولوژیک مرفولوژیک لوسمی های حاد و لوسمی های مزمن |
- دکتری تخصصی هماتولوژی و بانک خون آزمایشگاهی - متخصص آسیب شناسی - دکتری علوم آزمایشگاهی - دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی |
|
پرستاری نارسایی قلب |
کارشناس پرستاری |
|
نظارت بر فرایندهای انتقال خون و فرآورده های آن |
دکترای حرفه ای پزشکی ،کارشناس ارشد و بالاتر کلیه رشته های خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)، ایمنی شناسی، پرستاری، مامائی، کارشناس علوم آزمایشگاهی،کارشناس پرستاری |
|
تربیت مشاور شیردهی |
متخصص زنان و زایمان - متخصص کودکان و فوق تخصص های مربوطه - پزشک عمومی - دکترا یا کارشناس ارشد و یا کارشناس در رشته های پرستاری، مامایی، تغذیه، بهداشت خانواده و بهداشت مادر و کودک |
|
اسیب شناسی جراحی(سرطان) |
گواهینامه تخصصی آسیب شناسی |
|
اسیب شناسی پستان |
گواهینامه تخصصی آسیب شناسی |
|
کار با داروهای سایتوتوکسیک ویژه داروسازان |
دکترای داروسازی عمومی |
|
اقدامات مداخله ای بیماریهای تنفسی |
دانشنامه یا گواهینامه فوق تخصص ریه |
|
طراحی و توسعه سیستم فارماکوویژیلانس در شرکت های دارویی |
داروسازی عمومی، پزشکی عمومی |
|
اسیب شناسی قفسه صدری |
گواهینامه تخصصی آسیب شناسی |
|
تصویربرداری زنان و حاملگی |
تخصص رادیولوژی |
|
تصویربرداری و اینترونشن در بیماریهای پستان |
دکترای تخصصی رادیولوژی |
|
مراقبت پرستاری از افراد مبتلا به دیابت |
دارندگان مدرک کارشناسی پرستاری و بالاتر |
|
لاپاروسکوپی پایه در جراحی عمومی |
گواهینامه تخصصی جراحی عمومی |
|
طب سوزنی برای پزشکان |
پزشک عمومی و بالاتر |
|
پایش عصبی تحت عمل جراحی |
دکترای تخصصی علوم اعصاب، کارشناسی و بالاتر در رشته های اتاق عمل و هوشبری |
|
درمان ریشه ویژه دندانپزشکان عمومی |
دکترای عمومی دندانپزشکی |
|
اسیب شناسی دستگاه گوارش (لوله گوارشی، کبد، پانکراس و مجاری صفراوی) |
متخصصین آسیب شناسی |
|
مراقبت پرستاری در سوختگی ها |
کارشناس پرستاری |
|
دوره کامپوزیت |
دکترای دندانپزشکی عمومی . |
|
روش های انجام تست های تشخیصی اختلالات خواب |
دارای مدرک کارشناسی دررشته های پرستاری ، مامایی ، پیراپزشکی ، روانشناسی و بهداشت |
|
ایمپلنت در دندانپزشکی |
دکترای حرفه ای دندانپزشکی |
|
پرستاری بیماری های گوارش و کبد(بزرگسالان) |
کلیه فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و بالاتر رشته های پرستاری |
|
سالمندی و مراقبت از سالمند |
کارشناسی پرستاری |
|
سالمندیاری |
نهم متوسطه و بالاتر |
|
مراقبت های پرستاری از بیماران تحت دیالیز |
دانش آموختگان رشته پرستاری از مقطع کارشناسی و بالاتر |
|
کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد اندوسکوپیک |
فوقتخصصهای گوارش و کبد |
|
اولتراسونوگرافی اندوسکوپیک |
فوق تخصص های گوارش و کبد بالغین |
|
درمان غیر دارویی اختلال مصرف مواد ویژه روانشناسان |
1- روانشناسان با حداقل مدرک فوق لیسانس یا بالاتر در رشته های روانشناسی سلامت و بالینی 2- تا پایان سال 1399 دانش آموختگان روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر سایر گرایشها بجز بالینی و سلامت و در مقطع کارشناسی با گرایشهای مختلف روانشناسی/مشاوره پس از پذیرش در آزمون ورودی دوره که توسط مرکز مجری آموزش مهارتی حرفه ای مربوط برگزار می شود اجازه شرکت در دوره را خواهند داشت. |
|
جراحی صورت |
متخصصین گوش، حلق و بینی و جراحی سرو گردن دارای بورد تخصصی |
دوره های برگزار شده در مرکز مهارتی دانشگاه:
|
سال |
عنوان دوره |
گروه هدف |
تعداد گواهی های صادر شده |
|
98-99 |
MMT |
ویژه پزشکان عمومی و متخصص |
50 |
|
99 |
MMT |
ویژه روانشناسان |
34 |
|
1400 |
MMT |
ویژه پزشکان عمومی و متخصص |
41 |
|
1400 |
طرح ملی کووید ویژه متخصصین |
پزشکان متخصص |
5 |
|
1400 |
طرح ملی کووید ویژه پرستاران سطح 1 |
پرستاران شاغل در ICU |
26 |
|
1400 |
طرح ملی کووید ویژه پرستاران سطح 2 |
پرستاران شاغل در ICU |
42 |
|
1400 |
مراقبت های پرستاری از بیماران تحت دیالیز |
سرپرستاران یخش دیالیز |
10 |
|
1400 |
سونوگرافی زنان و مامایی سطح یک |
متخصصین زنان |
4 |
|
1400 |
MMT |
ویژه پزشکان عمومی و متخصص |
40 |
|
1400 |
MMT |
ویژه روانشناسان |
32 |
|
1401 |
MMT |
ویژه پزشکان عمومی و متخصص |
41 |
|
1401 |
MMT |
ویژه روانشناسان |
36 |
|
1401 |
MMT |
ویژه پزشکان عمومی و متخصص |
37 |
|
1401 |
MMT |
ویژه پزشکان عمومی و متخصص |
35 |